АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ГАРАНТІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКОННОСТІ ТА ДИСЦИПЛІНИ В ДІЯЛЬНОСТІ ПАТРУЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ ТА ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ

Андрій СОБАКАРЬ, Владислав МИХАЙЛОВ

Собакарь А., Михайлов В. (2022), Адміністративно-правові гарантії забезпечення законності та дисципліни в діяльності патрульної поліції та шляхи підвищення ефективності їх реалізації, Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, №4, 15-21

DOI: 10.31733/2078-3566-2022-4-15-21

 

Анотація.

У статті на основі аналізу чинного законодавства України та практики його застосування, теоретичного осмислення низки наукових праць з різних галузей знань з’ясовано сутність, значення та особливості забезпечення дисципліни й законності в діяльності патрульної поліції на основі застосування низки адміністративно-правових гарантій.

Доведено пряму залежність ефективності реалізації адміністративно-правових гарантій як інструментів забезпечення законності та дисципліни в діяльності патрульної поліції.

Встановлено характерні ознаки юридичних гарантій забезпечення законності та дисципліни в поліцейській діяльності, серед яких: по-перше, їх обов’язкове нормативне закріплення, адже гарантії фіксуються законодавцем у нормативних актах і внаслідок цього набувають правового характеру; по-друге, створення державою системи правових засобів, що сприяють правомірній реалізації юридичного статусу співробітників поліції; по-третє, вони являють собою конкретні, специфічні правові норми, що регламентують поліцейську діяльність.

З’ясовано сутність та види гарантій дотримання дисципліни та законності в діяльності патрульної поліції, які об’єднано у дві групи: загально-соціальні та спеціальні (нормативні, організаційні, фінансово-економічні, матеріально-технічні, професійно-компетентнісні, психологічно-професійні, при цьому зʼясовано значення та особливості кожної з них.

Сформульовано низку пропозицій та рекомендацій, спрямованих на підвищення ефективності адміністративно-правового забезпечення законності та дисципліни в діяльності патрульної поліції, у тому числі шляхом: припинення практики застосування статистичних, кількісних показників для оцінювання діяльності працівників патрульної поліції; продовження розбудови зовнішніх та внутрішніх механізмів контролю над діяльністю поліції, як це згадувалося вище, зокрема за участю експертів, представників громадянського суспільства, зосередження уваги на заходах, які би дали змогу ефективно запобігати зловживанням поліцейських владою тощо.

Ключові слова: законність, дисципліна, контроль, громадський контроль, громадськість, поліція, патрульна поліція, гарантії, адміністративно-правові гарантії, гарантії забезпечення законності.

 

Посилання

  1. Бочковий О. В. Потенціал превентивної діяльності Національної поліції в умовах відкритого суспільства. Організаційно-правове забезпечення підрозділів превентивної діяльності Національної поліції : матеріали регіонал. круглого столу (м. Дніпро, 4 черв. 2021 р.). Дніпро : ДДУВС, 2021. С. 14–17.
  2. Кононець В. П. Актуальні питання щодо правомірності порядку зупинення транспортних засобів у діяльності Національної поліції. Правові та організаційні засади забезпечення державою правоохоронної функції : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Дніпро, 30 жовт. 2018 р.). Дніпро : ДДУВС, 2018. С. 125–128.
  3. Мамедова Е. А. Корупційні ризики в роботі патрульного поліцейського при використанні інформаційно-телекомунікаційних систем. Дискусійні питання застосування антикорупційного законодавства : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 17 листоп. 2020 р.). Дніпро : ДДУВС, 2020. С. 154–157.
  4. Наливайко Л. Р., Савченко О. В. Теоретико-правові засади громадського контролю за діяльністю органів державної влади : монограф. Київ : Хай-Тек Прес, 2017. 276 с.
  5. Наливайко Л. Р., Орєшкова А. Ф. Громадський контроль в умовах сучасних євроінтеграційних процесів. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2015. № 3 (77). С. 47–55.
  6. Миронюк Р. В. Корупційні ризики в діяльності поліцейського та шляхи їх усунення. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2019. № 1 (98). Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 4 20 ISSN 2078-3566 С. 51–57.
  7. Юнін О. Громадський контроль за діяльністю поліції: міжнародна практика та досвід окремих зарубіжних держав. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2021. Спец. вип. № 2 (115). С. 25–31.
  8. Кушніренко О. Г., Слінько Т. М. Права і свободи людини та громадянина : навч. посібник. Харків : Факт, 2001. 440 с.
  9. Адміністративне право України. Академічний курс : підруч. : у 2-х т. Т. 1. Загальна частина / ред. кол.: В. Б. Авер’янов (гол.) та ін. Київ : Юрид. думка, 2007. 592 с.
  10. Битяк Ю. П., Гаращук В. М., Дяченко О. В. Адміністративне право України : підруч. ; за ред. Ю. П. Битяка. Київ : Юрінком Інтер, 2005. 544 с.
  11. Полицейских Кривого Рога уличили в юридической безграмотности. URL : https://kr.informator.ua/2020/04/21/politsejskih-krivogo-roga-ulichili-v-yuridicheskoj-bezgramotnosti/.
  12. Справа про адміністративне правопорушення № 212/2473/20. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88785853
  13. Іванцова А. В. Національна поліція України. Досвід зарубіжних країн. Порівняльноаналітичне право. 2016. № 2. С. 210–212.
  14. Бондаренко В. В. Професійна підготовка працівників патрульної поліції: зміст і перспективні напрями : монограф. Київ : ФОП Кандиба Т. П., 2018. 524 с.