ДОКТРИНАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДЕТЕРМІНАНТИ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ) В УКРАЇНІ

Оксана СТРЕЛЬЧЕНКО

О. Стрельченко (2022), Доктринальна характеристика детермінанти булінгу (цькування) в Україні, Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, №4, 250-258

DOI: 10.31733/2078-3566-2022-4-250-258

 

Анотація. Здійснено ґрунтовний аналіз споріднених понять із булінгом. Охарактеризовано такі категорії, як насильство, насильство над дитиною, фізичне насильство, сексуальне насильство, психологічне насильство, жорстоке поводження з дитиною та булінг (цькування). Проаналізовано наукові погляди щодо наведених категорій та, з метою вдосконалення досліджуваних понять, запропоновано їх авторські визначення. Під насильством необхідно розуміти вчинення дії або бездіяльність однієї(их) особи(іб) стосовно іншої (інших), яке виражається у формі фізичного, матеріального або психологічного впливу, що спрямоване на заподіяння шкоди. Під «сексуальним насильством» розуміють різновид насильства, що виражається у протиправних діях сексуального характеру проти волі та бажання людини. Відзначаючи неодностайність трактувань булінгу (цькування) та з метою його вдосконалення, сформулювано булінг як негативний систематичний та агресивний вплив булера (або групи осіб-булерів), який виявляється у різного роду насильства, з метою навмисного завдання шкоди відповідній особі, на яку він спрямований.

Ключові слова: дитина, насильство, насильство над дитиною, фізичне насильство, сексуальне насильство, психологічне насильство, жорстоке поводження з дитиною, булінг (цькування), шеймінг, мобінг, хейзинг, сталкінг, кібербулінг.

Список використаних джерел

  1. Була С. С., Клим Л. А. Основні шляхи вдосконалення ґендерної політики у системі державного управління в Україні. Історико-політичні проблеми сучасного світу. 2019. № 40. С. 153–159.
  2. Баштанник В. В., Рагімов Ф. В. Еволюція інститутів публічного управління в контексті загальноєвропейського політичного тренду. Державне управління та місцеве самоврядування. 2019. Вип. 3(42). С. 28–34.
  3. Баштанник В. Трансформація державного управління в контексті європейських інтеграційних процесів. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2010. 390 с.
  4. Батанов О. В. Децентралізація та місцеве самоврядування у ґендерному вимірі: вітчизняний досвід та міжнародні стандарти. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія : Політичні науки. 2018. № 3. С. 48–54.
  5. Аль-Атті І. В. Публічне управління: сутність і визначення. Аспекти публічного управління. 2018. Т. 6. № 8. С. 35–41.
  6. Насильство. Юридична енциклопедія : у 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. Київ : Укр. енцикл., 2002. Т. 4. Н – П. С. 68.
  7. Давидович І. І. Насильство проти правоохоронців. Юридичний вісник України. 2007. № 7 (607). С. 8–9.
  8. Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству : лист Міністерства освіти і науки України від 18.05.2018. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v5480729-18#Text.
  9. Андрєєнкова В. Л., Байдик В. В., Войцях Т. В., Калашник О. А. Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти : навч.-метод. посібник. Київ : Нічога С. О., 2020. 196 с.
  10. Jenkins John Philip. Child abuse. Encyclopedia Britannica, 27 Feb. 2020. URL : https://www.britannica.com/topic/child-abuse.
  11. Дитина. Вікіпедія. Вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/.
  12. Про ратифікацію Конвенції про права дитини : постанова Верховної Ради УРСР від 27.02.1991 № 789-XII. Відомості Верховної Ради УРСР. 1991. № 13. Ст. 145.
  13. Сімейний кодекс України від 10.01.2002. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text
  14. Про запобігання та протидію домашньому насильству : Закон України від 07.12.2017. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 5. Ст. 35.
  15. Ігнатов О. М. Насильство як спосіб вчинення злочину: поняття та сутність. Форум права. 2010. № 3. С. 144–151. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.htm_2010_3_21
  16. Герасіна Л. М. Насильство як соціальна деструкція. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2015. № 1148. С. 35–40.
  17. Хомич Т. М. Фізичне насильство як одна із форм вчинення насильства в сім’ї. Часопис Національного університету «Острозька академія». Серія : Право. 2010. № 2. URL : https://eprints.oa.edu.ua/1009/1/Fizychne.pdf.
  18. Меркулова В. О. Психологічне насильство щодо дітей: окремі соціальні та теоретичні аспекти. Південноукраїнський правничий часопис. 2016. № 3–4. С. 122–127.
  19. Франчук О. О., Левицька Л. В. Психологічні особливості насильницької поведінки в міжособистісних стосунках. Зб. наукових пр. Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2016. № 12. С. 166–168.
  20. Булінг та кібербулінг у підлітковому середовищі. Статистичні дані щодо булінгу серед підлітків України. ЮНІСЕФ Україна. URL : https://www.unicef.org/ukraine/bullyingcyberbylling-teens-Ukraine.
  21. Булінг в Україні. Український інститут дослідження екстремізму. URL : http://uire.org.ua/tag/buling-v-ukrayini/.
  22. Дубровська Є., Ясеновська М., Алексєєнко М. Насильство в школі: аналіз проблеми та допомога, якої потребують діти та вчителі у її розв’язанні. Київ : ВГО «Жіночий консорціум України», 2020. 34 с.
  23. Миронюк Т. В., Запорожець А. К. Удосконалення заходів протидії булінгу в Україні. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2021. № 3 (112). С. 21–28.
  24. Про булінг (цькування) та як його подолати. Дітям, молоді та дорослим про важливе ; ред. І. В. Пєша. Київ : ДУ Державний інститут сімейної та молодіжної політики, 2020. 40 с.
  25. Щодо діяльності Національної дитячої гарячої лінії : лист Міністерства освіти і науки України від 19 трав. 2020 р. № 6/645-20.
  26. Meaning of “bully” in the Cambridge Dictionary. URL : https://dictionary.cambridge.org/
  27. Olweus D. Annotation: Bullying at School: Basic Facts and Effects of a School Based Intervention Program. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1994. Vol. 35. № 7, рр. 1171–1190.
  28. Гунько А. Ю., Веретенко Т. Г. Явище булінгу в загальноосвітньому навчальному закладі як соціально-педагогічна проблема. URL : file:///C:/Users/User/Downloads/13-56-1-PB.pdf.
  29. Сорочан Д. А. Булінг: поняття, історія існування, характеристика. Науковий вісник публічного та приватного права. 2019. № 6. С. 12–19.
  30. Плутицька К. М. Підходи до розуміння булінгу як форми шкільного насильства. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. 2017. Вип. 29. Ч. 2. С. 78–80.
  31. Лубенець І. Г. Насильство (булінг) у шкільному середовищі: кримінологічна характеристика а заходи запобігання : монограф. Київ : ДНДІ МВС України; Харків : Мачулін, 2018. 278 с.
  32. Прібиткова Н. О. Булінг у закладах освіти: поняття, структура, причини та шляхи подолання. Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави : тези доп. VI Міжнар. наук. -практ. конф. (м. Харків, 1 груд. 2017 р.) . Харків : ХНУВС, 2017. С. 58–61.