ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВА НА ЖИТЛО ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ: НОРМАТИВНИЙ ТА ІНСТИТУЦІЙНИЙ АСПЕКТИ

Лариса НАЛИВАЙКО, Анна КОРШУН

НАЛИВАЙКО Л., КОРШУН А. (2022), ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВА НА ЖИТЛО ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ: НОРМАТИВНИЙ ТА ІНСТИТУЦІЙНИЙ АСПЕКТИ, Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, Спеціальний випуск № 2, 28-36

DOI: 10.31733/2078-3566-2022-6-28-36

 

Анотація. Розкрито проблематику нормативних та інституційних аспектів забезпечення права на житло внутрішньо переміщених осіб. Наголошено, що задоволення потреби людини у житлі – важливе соціальне завдання. Реалізація права на житло серед ВПО є особливо необхідним.

Наголошено, що першочерговим завданням є розробка та прийняття законопроєкту «Про реституцію/компенсацію зруйнованого житла та іншого майна внутрішньо переміщеним особам та іншим потерпілим особам». Держава та громадські організації мають активно розробляти та впроваджувати програми правової допомоги для підтримки переміщених осіб для подолання дискримінації та бар’єрів, з якими вони стикаються при доступі до житла під час переселення та в часи постконфлікту. Державні органи повинні вести детальну документацію (за можливості в умовах припинення бойових дій) щодо ситуації із житлом та майном внутрішньо переміщених осіб у той час, коли вони покинули свої будинки. Акцентовано, що державні та місцеві органи зобов’язані жорстко виконувати рішення стосовно житлових та майнових прав.

Підкреслено, що Україна має взяти на себе зобов’язання надати право реінтеграції вимушених переселенців. Потрібно встановити гнучкі та ефективні засоби правового захисту, що ґрунтуються на принципах прав людини. Проблеми житла слід вирішувати за допомогою ефективної інституційної координації. До постконфліктних програм із відновлення житлових та майнових прав внутрішньо переміщених осіб повинні залучатися різні державні установи.

Акцентовано, що для забезпечення успішного повернення житла чи землі потрібні інституційні зусилля державних установ, які завдяки спільним діям шляхом укладання угод або меморандумів могли б полегшити механізм та процес реституції для внутрішньо переміщених осіб. Механізм реституції житла повинен мати безкоштовний та безперешкодний характер, чітку процедуру. Існуючі документи на житло, навіть якщо вони не повні повинні бути розглянуті як докази про повернення житла. Державі необхідно створити належні компенсаційні системи. Позивач повинен отримати компенсацію у випадках, коли житла більше не існує, або коли особи свідомо і добровільно приймає компенсацію замість реституції.

Ключові слова: внутрішньо переміщені особи, права і свободи, право на житло, інституційний механізм, механізм реституції житла, інституційна координація, органи державної влади, гарантії, належні компенсаційні системи, воєнний стан.

    Список використаних джерел:

  1. Nalyvaiko L., Chepik-Tregubenko O. Ensuring the electoral rights of internally displaced persons in local elections: problems of theory and practice. Scientific Bulletin of the Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. 2018. Special Issue № 2. P. 59-63.
  2. Nalyvaiko L. R., Orieshkova A. F. Internally Displaced Persons: Theoretical and Legal Aspects. Human rights as a base for the implementation of European legal values in Ukraine and the Republic of Poland in the context of civil society development: сollective monograph. Lublin : Baltija Publishing, 2019. Р. 268-291.
  3. Nalyvaiko L., Korshun A. The right to housing of internally displaced persons: national practice and foreign experience. Current aspects of the development of science and technology: collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services, 2022. Р. 181-197.
  4. Kolb A., Hrushko M., Teteriatnyk H., Chepik-Trehubenko O., Kotliar O. Peculiarities of Realization of the International Mechanism for the Protection of the Rights of Victims of Armed Conflict in the East of Ukraine. Cuestiones Políticas. 2021. Vol. 39. № 71. Р. 334-349.
  5. Наливайко Л. Р., Бочковий О. В., Мінакова Є. В. Проблеми реалізації повноважень органів місцевого самоврядування з питань, пов’язаних з внутрішньо переміщеними особами в умовах децентралізації влади (за результатами опитування пілотних громад). Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 1. С. 129-136.
  6. Кулініч О. О. Визначення поняття «внутрішньо переміщена особа»: теоретико правовий дискурс. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 8. P. 41-44. URL : chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://lsej.org.ua/8_2022/6.pdf
  7. Rights of internally displaced persons / BF «Right on protection» 2017. URL : https://helsinki.org.ua/prava-vnutrishno-peremischenyh-osib/.
  8. Nalyvaiko L., Chepik-Trehubenko O. Application of the principle of the rule of law international and national courts. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2022. № 4. (48). Р. 413-419. DOI https://doi.org/10.51647/kelm.2022.4.65.
  9. Про схвалення стратегії інтеграції внутрішньо переміщених осіб та впровадження довгостокових рішень щодо внутрішнього переміщення на період до 2020 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.11.2017 № 909. Урядовий кур’єр від 20.12.2017, № 240.
  10. By initiatives MTOT with the state budget for the first time highlighted funds on software temporary housing IDPs. URL: http://mtot.gov.ua/za-initsiatyvy-mtot-z-derzhavnogo-byudzhetu-vpershe vydileno-koshty-na-zabezpechennya-tymchasovym-zhytlom-vpo-v-chernysh/.
  11. Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 р. : постанова Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 20. Офіційний вісник України. 2018. № 10. Стор. 29. Ст. 364.
  12. Деякі заходи з формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб : постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2022. № 495. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/495-2022-%D0%BF#n44.
  13. Загальна декларація прав людини від 10.12.1948. Офіційний вісник України. 2008. № 93. Ст. 3103.
  14. Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права від 16.12.1966. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042.
  15. Керівні принципи ООН з питань внутрішнього переміщення. URL : http://www.pereselenci.kh.ua/?p=1311/.
  16. Historical projection and modern interpretation of the substance and form of human activity, creativity and aesthetics issues: Materials digest of the XXXIII International Research and Practice Conference (London, 11-16 of October 2012), 2012. 120 р. URL : http://files.gisap.eu/sites/files/digest/xxxiii_conference.pdf.
  17. Welcome to the Georgia IDP Project. URL : http://georgia.idp.arizona.edu/.
  18. Справа «Ксенідес-Арестіс проти Туреччини» (Заява № 46347/99) від 22 грудня 2005 р. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016 806b592c.
  19. Gomien D. Short guide to the European Convention on Human Rights. 3rd edition. 2005. 200 p. URL : https://book.coe.int/en/human-rights-and-democracy/3290-pdf-short-guide-to-the-european convention-on-human-rights-3rd-edition.html#.